*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle
JavaScript, nesne yönelimli programlama için kullanılan bir programlama dilidir. Nesne yönelimli programlama, kodların nesnelere ve nesneler arasındaki ilişkilere dayalı olarak yapılandırılmasına odaklanır. Bu yaklaşım, programların daha modüler ve kolay anlaşılabilir olmasını sağlar. Bu yazı, JavaScript'te nesne yönelimli programlama için temel kavramları kapsamaktadır.
Nesneler
Nesneler, JavaScript'teki birçok farklı veri türünden biridir. Nesneler, birden çok özelliği (property) ve yöntemi (method) içerebilir. Nesneleri oluşturmak için 'var' anahtar sözcüğü kullanılır. Aşağıdaki örnek, bir nesne oluşturmanın en temel yoludur:
var nesne = {};
Nesne Özellikleri
Nesne özellikleri, bir nesnenin verilerini tutar. Özellikler, nesne adı ve nokta notasyonu (.) kullanılarak erişilebilir. Aşağıdaki örnekte, bir kişi nesnesi oluşturulmuştur ve 'ad' özelliğinde bir isim atanmıştır:
var kisi = { ad: \"Ahmet\", yas: 25 }
console.log(kisi.ad); // Output: Ahmet
Nesne Yöntemleri
Nesne yöntemleri, bir nesnenin işlevselliğini sağlar. Yöntemler, nesne adı ve nokta notasyonu (.) kullanılarak erişilebilir. Aşağıdaki örnekte, bir araba nesnesi oluşturulmuştur ve hareket etmek için bir yöntem eklenmiştir:
var araba = {
marka: \"Toyota\",
model: \"Corolla\",
renk: \"Beyaz\",
hareket: function() {
console.log(\"Araba hareket ediyor\");
}
};
araba.hareket(); // Output: Araba hareket ediyor
Constructor Fonksiyonu
Constructor fonksiyonu, bir nesne oluşturmak için kullanılan bir fonksiyondur. Constructor fonksiyonu genellikle büyük harfle başlayan bir isimle tanımlanır. Aşağıdaki örnekte, bir personel nesnesi oluşturmak için constructor fonksiyonu kullanılmıştır:
function Personel(ad, soyad, yas) {
this.ad = ad,
this.soyad = soyad,
this.yas = yas
}
var personel1 = new Personel(\"Ahmet\", \"Yılmaz\", 32);
console.log(personel1.ad); // Output: Ahmet
Protorype Kavramı
Prototype, bir nesneye eklenen özellikleri ve yöntemleri tutan bir nesnedir. Kendisine özgü bir yapıya sahip olmayan JavaScript'te, prototype ile nesne yönelimli kodlama daha esnek ve güçlü hale gelir. Aşağıdaki örnekte, Personel constructor fonksiyonuna bir yöntem eklemek için prototype kullanılmıştır:
Personel.prototype.yasHesapla = function() {
console.log(\"Yaş: \" + this.yas);
}
personel1.yasHesapla(); // Output: Yaş: 32
Kalıtım
Kalıtım, bir nesnenin özelliklerinin ve yöntemlerinin diğer nesnelere aktarılması anlamına gelir. Bu, kodun daha etkili bir şekilde kullanılmasını sağlar. Aşağıdaki örnekte, türetilmiş bir nesne olan Muhendis, Personel'den kalıtım alınır:
function Muhendis(ad, soyad, yas, derinlik) {
Personel.call(this, ad, soyad, yas);
this.derinlik = derinlik;
}
Muhendis.prototype = Object.create(Personel.prototype);
Muhendis.prototype.constructor = Muhendis;
var muhendis1 = new Muhendis(\"Fatma\", \"Kara\", 27, 4);
console.log(muhendis1.ad); // Output: Fatma
Sık Sorulan Sorular
1. Nesne yönelimli programlama nedir ve JavaScript'te nasıl kullanılır?
Nesne yönelimli programlama, programların nesnelere ve nesneler arasındaki ilişkilere dayalı olarak yapılandırılmasına odaklanır. JavaScript, bir nesne yönelimli programlama dilidir ve nesneler, nesne özellikleri, nesne yöntemleri, constructor fonksiyonları, prototype, kalıtım gibi birçok nesne yönelimli programlama kavramını destekler.
2. Nesne yönelimli programlama kodlarımı daha modüler hale getirir mi?
Evet. Nesne yönelimli programlama, kodların daha modüler ve kolay anlaşılabilir olmasını sağlar. Nesneler, özellikleri ve yöntemleri bir arada tutarak programların daha kolay bakım yapılabilir hale gelmesini sağlar.
3. Nesne türleri nelerdir ve nasıl tanımlanırlar?
JavaScript'te nesne türleri, obje olarak tanımlanır ve 'var' anahtar sözcüğü ile oluşturulurlar. Nesnelerde birden çok özellik ve yöntem kullanılabilir.
4. Constructor fonksiyonları ne işe yarar?
Constructor fonksiyonları, bir nesne oluşturmak için kullanılır. Constructor fonksiyonu, genellikle büyük harfle başlayan bir isimle tanımlanır ve nesne özelliklerini tanımlar.
5. Kalıtım nedir ve ne için kullanılır?
Kalıtım, bir nesnenin özelliklerinin ve yöntemlerinin diğer nesnelere aktarılması anlamına gelir. Bu, kodun daha etkili bir şekilde kullanılmasını sağlar. Kalıtım, yeni nesnelerin oluşturulması ya da mevcut olan nesnelere yeni özellikler ve davranışlar ekleyerek daha özelleştirilmiş bir şekilde kullanılmasını sağlar."
JavaScript, nesne yönelimli programlama için kullanılan bir programlama dilidir. Nesne yönelimli programlama, kodların nesnelere ve nesneler arasındaki ilişkilere dayalı olarak yapılandırılmasına odaklanır. Bu yaklaşım, programların daha modüler ve kolay anlaşılabilir olmasını sağlar. Bu yazı, JavaScript'te nesne yönelimli programlama için temel kavramları kapsamaktadır.
Nesneler
Nesneler, JavaScript'teki birçok farklı veri türünden biridir. Nesneler, birden çok özelliği (property) ve yöntemi (method) içerebilir. Nesneleri oluşturmak için 'var' anahtar sözcüğü kullanılır. Aşağıdaki örnek, bir nesne oluşturmanın en temel yoludur:
var nesne = {};
Nesne Özellikleri
Nesne özellikleri, bir nesnenin verilerini tutar. Özellikler, nesne adı ve nokta notasyonu (.) kullanılarak erişilebilir. Aşağıdaki örnekte, bir kişi nesnesi oluşturulmuştur ve 'ad' özelliğinde bir isim atanmıştır:
var kisi = { ad: \"Ahmet\", yas: 25 }
console.log(kisi.ad); // Output: Ahmet
Nesne Yöntemleri
Nesne yöntemleri, bir nesnenin işlevselliğini sağlar. Yöntemler, nesne adı ve nokta notasyonu (.) kullanılarak erişilebilir. Aşağıdaki örnekte, bir araba nesnesi oluşturulmuştur ve hareket etmek için bir yöntem eklenmiştir:
var araba = {
marka: \"Toyota\",
model: \"Corolla\",
renk: \"Beyaz\",
hareket: function() {
console.log(\"Araba hareket ediyor\");
}
};
araba.hareket(); // Output: Araba hareket ediyor
Constructor Fonksiyonu
Constructor fonksiyonu, bir nesne oluşturmak için kullanılan bir fonksiyondur. Constructor fonksiyonu genellikle büyük harfle başlayan bir isimle tanımlanır. Aşağıdaki örnekte, bir personel nesnesi oluşturmak için constructor fonksiyonu kullanılmıştır:
function Personel(ad, soyad, yas) {
this.ad = ad,
this.soyad = soyad,
this.yas = yas
}
var personel1 = new Personel(\"Ahmet\", \"Yılmaz\", 32);
console.log(personel1.ad); // Output: Ahmet
Protorype Kavramı
Prototype, bir nesneye eklenen özellikleri ve yöntemleri tutan bir nesnedir. Kendisine özgü bir yapıya sahip olmayan JavaScript'te, prototype ile nesne yönelimli kodlama daha esnek ve güçlü hale gelir. Aşağıdaki örnekte, Personel constructor fonksiyonuna bir yöntem eklemek için prototype kullanılmıştır:
Personel.prototype.yasHesapla = function() {
console.log(\"Yaş: \" + this.yas);
}
personel1.yasHesapla(); // Output: Yaş: 32
Kalıtım
Kalıtım, bir nesnenin özelliklerinin ve yöntemlerinin diğer nesnelere aktarılması anlamına gelir. Bu, kodun daha etkili bir şekilde kullanılmasını sağlar. Aşağıdaki örnekte, türetilmiş bir nesne olan Muhendis, Personel'den kalıtım alınır:
function Muhendis(ad, soyad, yas, derinlik) {
Personel.call(this, ad, soyad, yas);
this.derinlik = derinlik;
}
Muhendis.prototype = Object.create(Personel.prototype);
Muhendis.prototype.constructor = Muhendis;
var muhendis1 = new Muhendis(\"Fatma\", \"Kara\", 27, 4);
console.log(muhendis1.ad); // Output: Fatma
Sık Sorulan Sorular
1. Nesne yönelimli programlama nedir ve JavaScript'te nasıl kullanılır?
Nesne yönelimli programlama, programların nesnelere ve nesneler arasındaki ilişkilere dayalı olarak yapılandırılmasına odaklanır. JavaScript, bir nesne yönelimli programlama dilidir ve nesneler, nesne özellikleri, nesne yöntemleri, constructor fonksiyonları, prototype, kalıtım gibi birçok nesne yönelimli programlama kavramını destekler.
2. Nesne yönelimli programlama kodlarımı daha modüler hale getirir mi?
Evet. Nesne yönelimli programlama, kodların daha modüler ve kolay anlaşılabilir olmasını sağlar. Nesneler, özellikleri ve yöntemleri bir arada tutarak programların daha kolay bakım yapılabilir hale gelmesini sağlar.
3. Nesne türleri nelerdir ve nasıl tanımlanırlar?
JavaScript'te nesne türleri, obje olarak tanımlanır ve 'var' anahtar sözcüğü ile oluşturulurlar. Nesnelerde birden çok özellik ve yöntem kullanılabilir.
4. Constructor fonksiyonları ne işe yarar?
Constructor fonksiyonları, bir nesne oluşturmak için kullanılır. Constructor fonksiyonu, genellikle büyük harfle başlayan bir isimle tanımlanır ve nesne özelliklerini tanımlar.
5. Kalıtım nedir ve ne için kullanılır?
Kalıtım, bir nesnenin özelliklerinin ve yöntemlerinin diğer nesnelere aktarılması anlamına gelir. Bu, kodun daha etkili bir şekilde kullanılmasını sağlar. Kalıtım, yeni nesnelerin oluşturulması ya da mevcut olan nesnelere yeni özellikler ve davranışlar ekleyerek daha özelleştirilmiş bir şekilde kullanılmasını sağlar."
*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle