*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle
Nesneye yönelik programlama (OOP), programlama dilinin belirli özelliklerini kullanarak, programlama sürecindeki karmaşıklığı azaltmaya ve daha organize bir şekilde kod yazmaya yardımcı olan bir programlama paradigmalarıdır. C++ gibi modern programlama dilleri, OOP'nin kavramsal temellerini ve özelliklerini destekleyen zengin bir dil yapılarına sahiptir.
OOP'nin temel özellikleri, sınıflar, nesneler, kalıtım, polimorfizm ve sarmalama'dır. Bu özelliklerin her biri, programlama konusunda önemli bir role sahiptir ve daha etkili, esnek ve yeniden kullanılabilir kodlar yazmamıza yardımcı olur.
Sınıflar, OOP'nin yapı taşıdır. Sınıflar, veri üyeleri ve üye fonksiyonlarının bir arada toplandığı bir yapıdır. Sınıflar, benzer tipteki nesnelerin oluşturulması için bir şablon görevi görür ve nesneler sınıfların örnekleri olarak kullanılır.
Bir sınıfın örnekleri yani nesneleri, programda başka yerlerde de kullanılabilir. Mesela bir araç sınıfı oluşturduğumuzda bu sınıfın nesneleri herhangi bir yerde kullanılabilir.
Kalıtım, bir sınıfın diğer bir sınıftan özelliklerini almasıdır. Bir sınıfın diğer sınıftan kalıtım alması, yazılım mühendislerinin kodları yeniden kullanmalarına ve tekrar yazma zorunluluğundan kurtarmalarına yardımcı olur.
Polimorfizm, aynı işlevi farklı koşullarda çalıştırmak anlamında kullanılır. Kalıtımla oluşturulan alt sınıflar, ana sınıf tarafından tanımlanan işlevleri override edebilir veya yenilerini tanımlayabilir. Bu sayede, farklı tipte nesneler aynı işlevi farklı şekillerde çalıştırabilir.
Sarmalama, bir sınıfın veri üyelerinin korunması ve sınıra dayanmaması anlamına gelir. Sarmalama, OOP'nin temel bir prensibidir ve sınıfların modüler ve daha organize bir şekilde yazmamıza olanak tanır.
C++ programlama dili, OOP'nin tüm bu özelliklerini destekler ve ayrıca dinamik bellek yönetimi, çoklu nesne oluşturma, istisnalar ve diğer gelişmiş programlama özellikleriyle birlikte gelir.
Örnek olarak elimizde bir Hayvan sınıfı olsun. Bu sınıfın içerisinde hayvanın ses çıkarma fonksiyonunu tanımlayalım. Bu fonksiyon ses sınıfından kalıtım alsın ve hayvanın sesini çıkarsın.
class Hayvan {
public:
virtual void sesCikar() {
Ses sesObjesi;
sesObjesi.Cikar();
}
};
class Kopek : public Hayvan {
public:
virtual void sesCikar() {
Ses sesObjesi;
sesObjesi.Havla();
}
};
class Kedi : public Hayvan {
public:
virtual void sesCikar() {
Ses sesObjesi;
sesObjesi.Miyavla();
}
};
int main() {
Hayvan *h;
h = new Kopek();
h->sesCikar();
h = new Kedi();
h->sesCikar();
return 0;
}
Bu kodda, Hayvan sınıfı bir temel sınıf olarak kullanılıyor ve Kopek ve Kedi sınıfları Hayvan sınıfından kalıtım almaktadır. Her sınıf sesCikar() fonksiyonunu override eder ve farklı bir ses çıkarır.
Bir başka örnek, Grafik sınıfı içinde dikdörtgen, daire ve üçgen sınıflarını yerleştirelim. Bu alt sınıflar, Ana Grafik sınıfından kalıtım alır ve şekillerini çizmek için bir çizim fonksiyonu tanımlar.
class Grafik {
public:
virtual void Ciz() {}
};
class Dikdortgen : public Grafik {
public:
virtual void Ciz() {
cout << \"Dikdörtgen çiziliyor.\" << endl;
}
};
class Daire : public Grafik {
public:
virtual void Ciz() {
cout << \"Daire çiziliyor.\" << endl;
}
};
class Ucgen : public Grafik {
public:
virtual void Ciz() {
cout << \"Üçgen çiziliyor.\" << endl;
}
};
int main() {
Grafik *g = nullptr;
Dikdortgen dikdortgen;
Daire daire;
Ucgen ucgen;
g = &dikdortgen;
g->Ciz();
g = &daire;
g->Ciz();
g = &ucgen;
g->Ciz();
return 0;
}
Bu kodda, Grafik sınıfı bir temel sınıf olarak kullanılır ve Dikdörtgen, Daire ve Üçgen sınıfları Grafik sınıfından kalıtım alır. Her alt sınıf, Ciz() fonksiyonunu override ederek kendine özgü bir şekil çizer.
Sık Sorulan Sorular:
1) Nesneye yönelik programlama neden önemlidir?
Nesneye yönelik programlama, programlama dahilindeki karmaşıklığı azaltarak daha organize ve yeniden kullanılabilir kod yazmak için bir yöntem sağlar.
2) OOP'nin temel özellikleri nelerdir?
Sınıflar, nesneler, kalıtım, polimorfizm ve sarmalama.
3) C++ neden bir nesneye yönelik programlama dilidir?
C++, OOP'nin tüm özelliklerini destekler ve ayrıca dinamik bellek yönetimi, çoklu nesne oluşturma, istisnalar ve diğer gelişmiş programlama özellikleriyle birlikte gelir.
4) Kalıtımın kullanımı nedir?
Kalıtım, bir sınıfın diğer bir sınıftan özelliklerini almasıdır.
5) Sarmalamanın amacı nedir?
Sarmalama, bir sınıfın veri üyelerinin korunması ve sınıra dayanmaması anlamına gelir. Sarmalama, OOP'nin temel bir prensibidir ve sınıfların modüler ve daha organize bir şekilde yazmamıza olanak tanır."
Nesneye yönelik programlama (OOP), programlama dilinin belirli özelliklerini kullanarak, programlama sürecindeki karmaşıklığı azaltmaya ve daha organize bir şekilde kod yazmaya yardımcı olan bir programlama paradigmalarıdır. C++ gibi modern programlama dilleri, OOP'nin kavramsal temellerini ve özelliklerini destekleyen zengin bir dil yapılarına sahiptir.
OOP'nin temel özellikleri, sınıflar, nesneler, kalıtım, polimorfizm ve sarmalama'dır. Bu özelliklerin her biri, programlama konusunda önemli bir role sahiptir ve daha etkili, esnek ve yeniden kullanılabilir kodlar yazmamıza yardımcı olur.
Sınıflar, OOP'nin yapı taşıdır. Sınıflar, veri üyeleri ve üye fonksiyonlarının bir arada toplandığı bir yapıdır. Sınıflar, benzer tipteki nesnelerin oluşturulması için bir şablon görevi görür ve nesneler sınıfların örnekleri olarak kullanılır.
Bir sınıfın örnekleri yani nesneleri, programda başka yerlerde de kullanılabilir. Mesela bir araç sınıfı oluşturduğumuzda bu sınıfın nesneleri herhangi bir yerde kullanılabilir.
Kalıtım, bir sınıfın diğer bir sınıftan özelliklerini almasıdır. Bir sınıfın diğer sınıftan kalıtım alması, yazılım mühendislerinin kodları yeniden kullanmalarına ve tekrar yazma zorunluluğundan kurtarmalarına yardımcı olur.
Polimorfizm, aynı işlevi farklı koşullarda çalıştırmak anlamında kullanılır. Kalıtımla oluşturulan alt sınıflar, ana sınıf tarafından tanımlanan işlevleri override edebilir veya yenilerini tanımlayabilir. Bu sayede, farklı tipte nesneler aynı işlevi farklı şekillerde çalıştırabilir.
Sarmalama, bir sınıfın veri üyelerinin korunması ve sınıra dayanmaması anlamına gelir. Sarmalama, OOP'nin temel bir prensibidir ve sınıfların modüler ve daha organize bir şekilde yazmamıza olanak tanır.
C++ programlama dili, OOP'nin tüm bu özelliklerini destekler ve ayrıca dinamik bellek yönetimi, çoklu nesne oluşturma, istisnalar ve diğer gelişmiş programlama özellikleriyle birlikte gelir.
Örnek olarak elimizde bir Hayvan sınıfı olsun. Bu sınıfın içerisinde hayvanın ses çıkarma fonksiyonunu tanımlayalım. Bu fonksiyon ses sınıfından kalıtım alsın ve hayvanın sesini çıkarsın.
class Hayvan {
public:
virtual void sesCikar() {
Ses sesObjesi;
sesObjesi.Cikar();
}
};
class Kopek : public Hayvan {
public:
virtual void sesCikar() {
Ses sesObjesi;
sesObjesi.Havla();
}
};
class Kedi : public Hayvan {
public:
virtual void sesCikar() {
Ses sesObjesi;
sesObjesi.Miyavla();
}
};
int main() {
Hayvan *h;
h = new Kopek();
h->sesCikar();
h = new Kedi();
h->sesCikar();
return 0;
}
Bu kodda, Hayvan sınıfı bir temel sınıf olarak kullanılıyor ve Kopek ve Kedi sınıfları Hayvan sınıfından kalıtım almaktadır. Her sınıf sesCikar() fonksiyonunu override eder ve farklı bir ses çıkarır.
Bir başka örnek, Grafik sınıfı içinde dikdörtgen, daire ve üçgen sınıflarını yerleştirelim. Bu alt sınıflar, Ana Grafik sınıfından kalıtım alır ve şekillerini çizmek için bir çizim fonksiyonu tanımlar.
class Grafik {
public:
virtual void Ciz() {}
};
class Dikdortgen : public Grafik {
public:
virtual void Ciz() {
cout << \"Dikdörtgen çiziliyor.\" << endl;
}
};
class Daire : public Grafik {
public:
virtual void Ciz() {
cout << \"Daire çiziliyor.\" << endl;
}
};
class Ucgen : public Grafik {
public:
virtual void Ciz() {
cout << \"Üçgen çiziliyor.\" << endl;
}
};
int main() {
Grafik *g = nullptr;
Dikdortgen dikdortgen;
Daire daire;
Ucgen ucgen;
g = &dikdortgen;
g->Ciz();
g = &daire;
g->Ciz();
g = &ucgen;
g->Ciz();
return 0;
}
Bu kodda, Grafik sınıfı bir temel sınıf olarak kullanılır ve Dikdörtgen, Daire ve Üçgen sınıfları Grafik sınıfından kalıtım alır. Her alt sınıf, Ciz() fonksiyonunu override ederek kendine özgü bir şekil çizer.
Sık Sorulan Sorular:
1) Nesneye yönelik programlama neden önemlidir?
Nesneye yönelik programlama, programlama dahilindeki karmaşıklığı azaltarak daha organize ve yeniden kullanılabilir kod yazmak için bir yöntem sağlar.
2) OOP'nin temel özellikleri nelerdir?
Sınıflar, nesneler, kalıtım, polimorfizm ve sarmalama.
3) C++ neden bir nesneye yönelik programlama dilidir?
C++, OOP'nin tüm özelliklerini destekler ve ayrıca dinamik bellek yönetimi, çoklu nesne oluşturma, istisnalar ve diğer gelişmiş programlama özellikleriyle birlikte gelir.
4) Kalıtımın kullanımı nedir?
Kalıtım, bir sınıfın diğer bir sınıftan özelliklerini almasıdır.
5) Sarmalamanın amacı nedir?
Sarmalama, bir sınıfın veri üyelerinin korunması ve sınıra dayanmaması anlamına gelir. Sarmalama, OOP'nin temel bir prensibidir ve sınıfların modüler ve daha organize bir şekilde yazmamıza olanak tanır."
*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle